Opus Magnum


 

O scurta paralela crestinism/alchimie  in viziune jungiana a  MANTUIRII


Apropos de simbol si mith ( exemplul metaforic) aflam din Opere Complecte vol 12 a lui Dr.Carls Gustav Jung , urmatoarele idei ce fac puntea intre religie si alchimie dar si diferenta.

Toate aceste simboluri mitice descriu o drama a psihicului uman ce sta dincolo de constiinta noastra.

Este cumva o batalie in care materialul si spiritualul duc o lupta acerba pentru a devenii valide ,pentru a prima in constiinta noastra. Cumva OMUL este cel ce trebuie mantuit si in acelas timp sa fie propriul mantuitor

Sunt doar doua instrumente cunoscute si uzate in acest sens, credinta religioasa si cea alchimica.

JUNG crede ca expresia cea mai elocventa a mantuirii sta in crestinism pentru ca OMUL simte nevoia de mantuire ca necesitate existentiala ,este vorba in acest caz de VERITABIL (= lupta incercare) pentru a ajunge la adevar.

Sau, omul are nevoie de un reper din afara lui pentru a putea percepe , exemplul, Mesia.

Tot JUNG mai sesizeaza ca in alchimie in Opus Magnum ,practicantul se socoteste el insusi responsabil si dator de indeplinirea operei salvatoare.

Ce sta in comun la cele doua este: dorinta de perfectionare, ce este diferit este ca la prima exemplul este privit din afara lui si nu prin ochii lui ( Mesia) in vreme ce al doilea este o cale de absortie ,dizolvare si inchegare a intelegerii sensului :perfectionare. Anima Mundi fiind culpabila de suferinta pricinuita datorita faptului ca este prinsa si prizoniera materiei.

In ambele cazuri mantuirea este o OPERA ; in crestinism Omul_Dumnezeu devine simbolul sacrificiului prin exemplul vietii si al mortii (sacrificium) fapt ce produce RECONCILIEREA OMULUI pierdut in materie si care cauta iesirea din aceasta prin matuire; reconcilierea cu Dumnezeu.

In crezul antic Isishosirian ideologia mantuirii sta in cicluriile miturilr lui OSIRIS sau pot fi gasite in mitologia lui: Orpheus; Dionysios, Heracles precum si in conceptia despre Messia a profetilor evrei. Mitul eroului ce a sfidat moartea.

Relationat cu situatia contemporana , omul modern a scapat din vedere doua lucruri esentiale devenind dezorientat si confuz: faptul ca mitul vorbeste despre exemplul fiintei umane in perfectionare in care OMUL este mantuit daca a inteles exemplul exterior prin religie si este mantuitor daca a trecut prin sinea lui intelesul exemplului ajungand la un adevar relationat cu propria existenta.

Totul aici se rezuma la “imitatio” ; dupa chipul si semanarea Lui ,omul tinde sa imite arhietipul divin si prin urmare se loveste brutal de impotenta realizarii proiectelor propuse.

In fapt TRANSFORMAREA este o lucrare metafizica  in care lupta se da cu sinele din dorinta de-a invinge moartea sau ideia ei. In acest sens se ajunge ades la sacrificiu, la acea penitenta, a rugaciunii si a concentarii totale asupra propriei credinte.

Cu tot acest efort imaginatia umana nu poate ajunge in aceasta stare sa atinga performanta auto mantuirii. Exemplul exterior fiind mereu perceput ca un exemplu si nu ca o intelegere a functionarii lui.

Alchimia ofera insa un alt drum , nu usor de parcurs, dar mai organizat, mai etapizat in care constiinta umana trece anumite etape ; etapa marilor dileme existentiale, etapa cautarii unui drum,etapa initierii ,si lungul proces al transformarii interioare.

Nu cred, spun eu, ca exista un alchimist autentic non religios ca baza ; este greu de crezut ca cineva va reusi sa gaseasca reteta transformarii a orice in aur exceptand un singur caz , cazul in care aurul vulgi (aurul material) este in fapt aurum nonvulgi (aurul imaterial)  si este doar o metafora ca exemplu material al spiritualului.

Pun egal aici intre mantuire si aurul interior; daca intunericul nostru devine luminat de autocunoastere si perfectionare, vom fi mai bogati renuntand la orgolii sau injustificata goana dupa averi, am fi mai fericiti cu siguranta si am intelege un lucru esential existentei noastre: materialul nu poate fi neglijat insa el este temporar si nu ceva ce sa faca obiectul disputei,orgolilor,avaritiei si a altor probleme existentiale.

Materialul este expresia spiritualului (tot ce este inauntru este si in afara) si nu invers, prin urmare, calea spirituala te invata sa te servesti de material atat cat ai nevoie si nimic mai mult.

Odata inteles clar acest aspect nu mai ai nevoie de orientare in spatiu, nu mai suferi si nu mai ai dileme existentiale.

Pornind de la baza religioasa (ce naste responabiltatea etica si morala ) si trecand prin procesul alchimic al schimbarii radicale si definitive am facut un pas mare in acel ciclu al naturii universale…numeste tu cum vrei…viata de apoi sau propria ta satisfactie data de fericire si seninatate.

About FIVEBLUEAPPLES

"Poti face tot ce doresti insa nimanui rau" Aleister Crowley FIVEBLUEAPPLES este un spatiu in care studiem si comentam simbolul esoteric , principiile alchimice a celor 5 mistere si autocunoasterea Sinelui. Bazat pe teorii Jungiene incercam sa refacem dand sens explicativ drumului in Legenda Personala urmand simbolulrile Arcanelor Majore ale Tarotului in sens filosofic desigur. FIVEBLUEAPPLES nu este si nu va fi o organizatie sau religie ; este un spatiu care reuneste persoane cu dorinta cunoasterii , cu puterea personalitatii si cu frumusetea interioara indiferent de crez religios ,sex sau nationalitate. Militam pentru armonie, pentru umanism si liberalism si punem egal fara nici cea mai mica diferenta intre femeie si barbat. Consideram ca sec. XXI este secolul reanvierii spiritualitatii si inceputul unei noi ere a marilor Revelatii. Mottoul nostru este: "Faci tot ce doresti dar nimanui rau!" Adm blog . USA : Gabriel Fischer Adm blog Canada: Nina Russell Adm account Australia : Dan Izvernariu