Tata Oancea , conexiuni, „FIE am,spus!”


Conexiuni – Tata Oancea

„Pegasul meu nu-i roib arab
Ca sa ma duca-n zbor
Ci-i slab si cand ma sui pe el 
Ma tem sa nu-l omor.
Si sparta-mi lira nu are corzi
Cu sunet armonios
Sa pot canta celor de sus
Si cant celor de jos.”
fragment : „Catre citatori”
Revista Vasiova 10 Mai 1925
Despre Tata Oancea/ Conexiuni/Am zis FIE!
Din inceput voi spune, strabunicul meu era un crestin religios, un om simplu dar deosebit de cult ; nu cred sa fi fost un alchimist si cu atat mai mult mason . Cunostiintele noastre care vor accesa aceasta pagina nu vor intelege gresit ca din memoria poetului si scriitorului banatean Petru Encovetti Oancea voi face acum un mijloc speculativ discret  pentru a ridica in slavi Masoneria …fiecare generatie si persoana isi are dreptul la propriul crez.

EQUINOXIUL DE TOAMNA 2011 (6011) MABON,  23-09-2011 h:09:04 UTC

 Petru E. Oancea  este strabunicul meu , bunicul mamei mele . Acesta a  fost una dintre cele mai controversate personalitati ale Banatului in perioada interbelica si dupa.
A fost un om simplu, un rebel si un autodidact care a vandut tot ce a avut pentru a mentine o tipografie scriind un ziar ce a apart timp de 30 ani pentru ca : ” sa aduc luminna in casele celor de jos” .A scris foarte mult pentru omul simplu, in graiul banatean, a omului de la tara pentru ca acesta sa guste si sa savureze valoarea culturala. A lucrat pe nimic pentru ca saracia la acea vreme era mare, insa mai important era ca sa ajunga „foita mea Vasiova” in casele „palmasiilor”.
Nu a fost niciodata bogat, a avut 5 baieti care au facut scoli inalte , s-a dedicat toata viata :bohemului, scrierii, agriculturii, familiei si iubitului lui ziar: Vasiova ce imprumuta numele localitatii din Caras Severin.
A murit la varsta de  95 ani  in modestie, umilinta si visare…Acest OM este arhietipul intelectualului alchimist dedicat unui drum dur in cautarea adevaruriilor spuse in mit si simbol,in labirintul sinuos, periculos si ades fara speranta.
Nu a primit nici un fel de recunostiinta altfel decat post mortem !
Sunt convins ca ar fi fost un bun mason pentru ca profilul lui face casa comuna cu adevaratii masoni ce cred in valori si aplica ceeace au jurat indiferent de  conditiile ce le impune viata contrar asteptariilor si a viselor avute initial.
Tata Oancea a fost poreclit : „Don Quixote” -si pe buna dreptate asa a si fost, un cavaler al culturii care a infruntat si „voia Domnului” si cea a „Diavolului” din social. A fost un om ce a visat pana in clipa mortii.
A fost un om liber!
Revenim insa la un fapt straniu intamplat cu mult mai bine de 40 ani in urma.
Vorbeam in bloguriile anterior despre trecut-prezent-viitor , despre faptul ca viitorul din trecut nu ai cum sa il stergi, despre faptul ca nimic nu este intamplator si ca totul se repeta matematic in aceasta viata sub o forma sau alta.
Recent am avut o serie de discutii din amintiri cu apropiatii familiei noastre si am constata un fapt straniu intamplat in evolutia generatiilor.
Va vorbeam despre „comanda” sau despre „ce spui se intampla” nu pentru ca aceste moduri magice sunt tocmai occulte dar au ceva adevarat in implinirea lor. Fie din constiinta colectiva , fie din probabilitate , aceste lucruri spuse la momente cheie existentiale se intampla ca si cum am fi visionari sau adevarati profeti.
Se stie ca Victoria (Babi) sotia lui intrun moment de tensiune (anii 1940 ?) ar fi spus fiului ei cel mare : „Praful si pulberea sa se aleaga de toate acestea” cu referire desigur la propria familie.
Ce a urmat… Victoria a murit prima, sotul ei Tata Oancea la un an dupa, intreaga familie suferind in fel si chip pana la moarte.

EQUINOXIUL DE TOAMNA 2011 (6011) MABON,  23-09-2011 h:09:04 UTC

Bunicul meu a fost preot ortodocs , acesta a fost condamnat la 15 ani munca silnica la Poarta Alba, Peninsula si dupa cum cred a executat doar 10 ani. S-a reantors din Peninsula si a reluat activitiea de preot insa de-o forma caudate , prediciile lui in biserica nu proferau doar liberalismul  dar si avau o forma esoterica pe care eu azi o inteleg dupa atat timp.
Toti fratii au murit in modestie si fara averi altele decat carti si colectii culturale.
Pe la varsta de 2 ani am ajuns sa imi cunosc bunicul proaspat reantors din penitenciar. Nu imi mai amintesc scene exacte insa stiu ca intro Duminica acesta m-a blagoslovit cu Pecetea Harului Duhului sfant intrun mod aparte, ca un ordin si nu ca o mormaiala tipica preotilor la sfarsit de misa.
Ce a urmat , anii ce s-au scurs nu au facut din mine un religios ba dimpotriva un rebel asa cum am ramas si azi preocupat de Cunoastere si Adevar in alta maniera alta decat religioasa sau „in lumina” altfel decat in mod curent si „ortodocs” aceasta este cautata.
Intreaga avere cu aproape lux de amanunte a familiei s-a pierdut parte confiscata de securitate, parte deterioarata de timp, parte instrainata sau furata.
Toti urmasii lui Tata Oancea au avut parte de o viata grea cu incercari multe si duse la limita credibilului insa toti au continuat drumul fara sa se plece.
Dupa anii 1990 incet, incet m-au ajuns si pe mine vremurile grele si dupa atat timp pot spune si eu ca am 10 ani de Peninsula (Iberica) un fel de exil al propriei evolutii nefericite din Romania.
Am putea crede acum ca aceasta este o mostenire spusa la necaz de cineva..am putea crede ca teoria o generatie construieste si alta strica nu este valabila in cazul nostru? Am putea crede ca acel „AM ZIS FIE!” este realmente o comanada ce marcheaza un eveniment historic spus cu hotarare si ca , masoneria, care nu este o religie spune astfel pentru ca PUTEREA STA IN CUVANT , intradevar?!
Azi nimeni nu poarta pica pe ceeace Victoria a spus cu zeci de ani in urma , toti suntem resemnati cumva si continuam sa luptam sperand si imitand acel arhietip a lui Don Quixote ; iata un alt fapt interesant, conexiune, intre porecla strabunicului meu si locul in care ma aflu la a treia generatie.
Nu am vista niciodata nici la Spania si nici la Portugalia cu atat mai putin!
Ce vreau sa spun in acest blog, nu sunt adeptul ideii de blestem pentru ca acesta are acum o conotatie de prost gust insa pot sa va spun ca anumite lucruri spuse anticipat chiar fara voia noastra se intampla intocmai asa cum am spus iar ceeace este si ma interesant este ca aceste lucruri spuse ades nu au nici o legatura cu realitatea istorica a momentului repectiv ba mai mult  par chiar hilare sau imposibil de realizat.
Nimeni din descendentii familiei mele nu a trecut pragul existentei sociale medii sau nu a excelat in ceva anume; cu scoala sau fara scoala.
La ora actuala situatia este asa : cand mama va trece la Orient familia mea va inceta sa mai existe in Romania altundeva decat probabil in arhive.
Trei generatii au fost necesare pentru ca un lucru spus sa FIE asa cum a fost SPUS.
Americanii spun „never say never” , africanii refuza sa isi spuna cuvinte de ocara, oare ce legatura poate avea un creier atat de limitat ca cel uman la relevarea unor lucruri absolut imposibil de prognosticat in alte conditii?

About FIVEBLUEAPPLES

"Poti face tot ce doresti insa nimanui rau" Aleister Crowley FIVEBLUEAPPLES este un spatiu in care studiem si comentam simbolul esoteric , principiile alchimice a celor 5 mistere si autocunoasterea Sinelui. Bazat pe teorii Jungiene incercam sa refacem dand sens explicativ drumului in Legenda Personala urmand simbolulrile Arcanelor Majore ale Tarotului in sens filosofic desigur. FIVEBLUEAPPLES nu este si nu va fi o organizatie sau religie ; este un spatiu care reuneste persoane cu dorinta cunoasterii , cu puterea personalitatii si cu frumusetea interioara indiferent de crez religios ,sex sau nationalitate. Militam pentru armonie, pentru umanism si liberalism si punem egal fara nici cea mai mica diferenta intre femeie si barbat. Consideram ca sec. XXI este secolul reanvierii spiritualitatii si inceputul unei noi ere a marilor Revelatii. Mottoul nostru este: "Faci tot ce doresti dar nimanui rau!" Adm blog . USA : Gabriel Fischer Adm blog Canada: Nina Russell Adm account Australia : Dan Izvernariu

We check our emails several times each day and will respond to your enquiry as soon as possible

