Libertatea – Rudolf Steiner


Liber al legis in alte cuvinte

De aceasta data prin prisma lui Rudolf Steiner si nu cea a lui Crownley asa cum v-am obisnuit

„A fi liber înseamna a putea face ceea ce vrei”,

si „adevaratul sens al dogmei despre liberul arbitru este a putea sau a nu putea

dori ceva dupa bunul plac?” Hamerling52I, 53II îsi întemeia conceptia sa despre

liberul arbitru tocmai pe aceasta deosebire, considerând-o pe cea dintâi justa, iar

pe cea de a doua o tautologie absurda. El spune: „Eu pot face ceea ce vreau”.

Dar a zice: „Eu pot voi ceea ce vreau”, este pura tautologie. A face, cu alte cuvinte,

a putea transpune în fapta ceea ce vreau, ceea ce mi-am propus ca idee a

faptei mele, depinde de împrejurari exterioare si de îndemânarea mea tehnica

. A fi liber înseamna a putea determina din tine însuti reprezentarile

(motivele de actiune) ce stau la temelia actiunii tale, cu ajutorul fanteziei

morale. Libertatea este imposibila când reprezentarile mele morale sunt

determinate de ceva din afara mea (de un proces mecanic sau de un Dumnezeu

presupus si extra-universal). Prin urmare, eu sunt liber numai atunci când produc

eu însumi aceste reprezentari si nu atunci când pot executa motive de actiune pe

care le-a pus în mine o alta fiinta. O fiinta libera este aceea care poate voi ceea

ce considera ea însasi ca este just. Cel ce face altceva decât ceea ce vrea, trebuie

calauzit spre acest altceva prin motive ce nu se afla în el. Un astfel de om actioneaza

neliber. Prin urmare, a putea voi dupa bunul plac, ceea ce consideram just

sau nejust, înseamna a putea fi, dupa plac, liber sau neliber. Natural, acest lucru

este tot atât de absurd, cât de absurd este a vedea libertatea în facultatea de a

putea face ceea ce trebuie sa voim. Acest lucru îl afirma însa Hamerling, când

spune: „Este absolut adevarat ca vointa este determinata întotdeauna de motive

Faptul ca indicam gândurile (ideile etice) drept obiecte ale observatiei este deplin justificat.

Caci, chiar daca formatiunile gândirii nu intra în decursul activitatii gânditoare în câmpul

de observatie, ele pot deveni dupa aceea obiecte ale observatiei. Si pe aceasta cale am dobândit  caracteristica actiunii noastre.

de actiune, dar este absurd a se spune ca, din aceasta cauza, omul ar fi neliber;

caci nu putem dori si nici nu ne putem imagina, pe seama omului, o libertate mai

mare decât aceea de a se realiza pe masura puterilor si hotarârilor sale”. Cu toate

acestea, omul poate dori o libertate mai mare, si abia aceasta este adevarata libertate:

libertatea de a-si determina singur motivele vointei sale.

Sa facem abstractie de savârsirea actiunilor pe care le vrea; la acestea, de cele

mai multe ori, omul se lasa determinat. Dar, a îngadui sa i se prescrie ceea ce

trebuie sa faca, cu alte cuvinte a voi ceea ce altul, si nu el, considera ca just, este

un lucru pe care omul îl poate accepta numai în masura în care el nu se simte

liber.

Forte din afara mea ma pot împiedica sa fac ceea ce vreau. În acest caz, ele

ma condamna, pur si simplu, la inactivitate sau la nelibertate. Libertatea mea

este prejudiciata abia atunci când ele îmi înrobesc spiritul, când îmi alunga din

constienta motivele mele de actiune pentru a le înlocui cu ale lor. De aceea, biserica

nu se îndreapta numai împotriva faptelor, ci, mai ales, împotriva gândurilor

necurate, cu alte cuvinte, împotriva motivelor de actiune. Ea ma face neliber

când considera ca motivele de actiune pe care ea nu le recunoaste sunt necurate.

O biserica sau o alta comunitate devin un izvor de nelibertate, atunci când preotii

sau învatatorii acestora se fac stapânii constiintelor omenesti, cu alte cuvinte,

când credinciosii trebuie sa primeasca motivele actiunilor de la ei (la spovedanie,

de exemplu.

Check google pagerank for fiveblueapples.wordpress.com

FIVEBLUEAPPLES HAS A GOOD REPUTATION
Rating for fiveblueapples.wordpress.com

About FIVEBLUEAPPLES

"Poti face tot ce doresti insa nimanui rau" Aleister Crowley FIVEBLUEAPPLES este un spatiu in care studiem si comentam simbolul esoteric , principiile alchimice a celor 5 mistere si autocunoasterea Sinelui. Bazat pe teorii Jungiene incercam sa refacem dand sens explicativ drumului in Legenda Personala urmand simbolulrile Arcanelor Majore ale Tarotului in sens filosofic desigur. FIVEBLUEAPPLES nu este si nu va fi o organizatie sau religie ; este un spatiu care reuneste persoane cu dorinta cunoasterii , cu puterea personalitatii si cu frumusetea interioara indiferent de crez religios ,sex sau nationalitate. Militam pentru armonie, pentru umanism si liberalism si punem egal fara nici cea mai mica diferenta intre femeie si barbat. Consideram ca sec. XXI este secolul reanvierii spiritualitatii si inceputul unei noi ere a marilor Revelatii. Mottoul nostru este: "Faci tot ce doresti dar nimanui rau!" Adm blog . USA : Gabriel Fischer Adm blog Canada: Nina Russell Adm account Australia : Dan Izvernariu

We check our emails several times each day and will respond to your enquiry as soon as possible

